Want to share this Foto on another web-site or blog?

Paste one of the following lines in to your site, blog or profile page..

Script:

HTML (for myspace, bebo etc):

BBCode (for message boards/forums):
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Rumah Opah 2
Mail this Foto to a friend
Search BoardTracker for..
Rumah Opah



< Previous

Next >
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Tuesday, 11-Oct-2005 00:00
Batu Gajah, kampung mama...
Habis saja konvo, ikut mama balik Batu Gajah, jumpa maknya.

Seronok!!! :->

1. Rumah Opah 1- Rumah yang banyak kenangan. Orang kata, setiap balik pintu rumah, ada gula-garam-cuka nya.

2. Rumah Opah 2- Rumah sebegini, orang-orang dulu bina dnegan bergotong-royong, sama-sama. Dekat raya nanti, ramailah saudara dan adik-beradik yang datang tolong kemas dan catkan. Rumah Melayu dulu lagi cantik dari rumah moden, ada roh, cerita dan fungsinya tersendiri.

3. Ruang Baring- Mak aku menyendeng. Opah aku sudah tak dapat naik tangga, jadi dia tinggal saja di bawah di ruang ibu rumah. Di sinilah opah aku sembahyang, tidur, baca kitab, juga menunggu kunjungan tetamu dan anak cucu. Di sini juga kebanyakan anak perempuannya suka bertandang dan menyempit, serta mengumpat tentang cerita-cerita baru. Ibadat dan dunia dalam satu tempat.

4. Masjid Sg. Terap 1- Masjid lama dah dibuat baru, atas arahan Sultan Perak yang kita sayangi. Di gerbang itu terletaknya nama sultan sebagai nama gerbang. Jadi kontreversi sekarang (macam biasa, perkara-perkara kecil sebegini) kerana kononnya nama sultan di atas ayat al-Qur'an, sedangkan konsep pembuatan sebegini sudah terbiasa dalam sejarah dan konteks seni bina masjid di timur tengah. Mungkinkah norma kita orang Melayu/Malaysia suka melatah sebelum berfikir?

5. Masjid Sg. Terap 2- Dulu masa kecik-kecik, selalu lepak di masjid ni, pergi kubur atuk, dan beberapa saudara tua yang ditanam di sini (moga Allah berkati mereka). Masih ingat waktu aku berumur 10, aku jumpa dengan kayu nisan yang cantik, aku ambil bawa balik ke rumah opah. Kak Nyah mengamuk, suruh bawa balik kayu tu, "Kak Nyah tak nak kena badi, ntah nanti, takde hal pasal-pasal mimpi...!"

© Pidgin Technologies Ltd. 2016